المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : همانا که گواه البيّنة کسانی هستند که شاهد نوشته شدن سند بوده ودر آن به عنوان شاهد آمده‌اند آنها گواه البینة هستند



Admin
04-02-2018, 05:27 AM
الإمام ناصر محمد اليماني

همانا که گواه ( البيّنة)؛ کسانی هستند که شاهد نوشته شدن سند بوده ودر آن به عنوان شاهد آمده‌اند؛ آنها گواه (البینة) هستند...

به فرموده خداوند تعالی بنگرید:
{وَلَا تَشْتَرُوا بِعَهْدِ اللَّهِ ثَمَنًا قَلِيلًا ۚ إِنَّمَا عِندَ اللَّهِ هُوَ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ ﴿۹۵﴾ مَا عِندَكُمْ يَنفَدُ ۖ وَمَا عِندَ اللَّهِ بَاقٍ ۗ وَلَنَجْزِيَنَّ الَّذِينَ صَبَرُوا أَجْرَهُم بِأَحْسَنِ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ ﴿۹۶﴾} صدق الله العظيم [النحل].
لذا حکم خداوند این است که کسی که حق را منکر می‌شود باید قسم بخورد؛ بیان فرموده خداوند تعالی:
{مَا عِنْدَكُمْ يَنفَدُ وَمَا عِنْدَ اللَّهِ بَاقٍ}صدق الله العظيم
بدان جهت که بر اوست از خدا تقوا کند و اگر واقعا حق برادرش برگردن اوست؛ آن را به او بازگرداند. خداوند به او هشدار می‌دهد که اگر قسم دروغ به نام خدا بخورد؛بداند که آن چه نزد اوست هرچه هم که باشد؛ تمام می‌شود و نهایت کارش آتش خواهد بود که جای‌گاه بسیار بدی است و اگر از پروردگارش تقوا کند؛ آن چه نزد پروردگارش است بهتر بوده و ماندگار است و اجر او با خداست. خداوند برای او اجر می‌نویسد چون از خدا تقوا کرده و امانت را به صاحب آن بازگردانده است؛ در حالی که مدعی گواهی نداشته و کسی که حق با اوست به دلیل اطمینانی که به برادرش داشته- که امانت را انکار نخواهد کرد- شاهدی نگرفته و با حضور شاهدان سندی ننوشته است. خداوند تعالی می‌فرماید:
{يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا تَدَايَنتُم بِدَيْنٍ إِلَىٰ أَجَلٍ مُّسَمًّى فَاكْتُبُوهُ ۚ وَلْيَكْتُب بَّيْنَكُمْ كَاتِبٌ بِالْعَدْلِ ۚ وَلَا يَأْبَ كَاتِبٌ أَن يَكْتُبَ كَمَا عَلَّمَهُ اللَّهُ ۚ فَلْيَكْتُبْ وَلْيُمْلِلِ الَّذِي عَلَيْهِ الْحَقُّ وَلْيَتَّقِ اللَّهَ رَبَّهُ وَلَا يَبْخَسْ مِنْهُ شَيْئًا ۚ فَإِن كَانَ الَّذِي عَلَيْهِ الْحَقُّ سَفِيهًا أَوْ ضَعِيفًا أَوْ لَا يَسْتَطِيعُ أَن يُمِلَّ هُوَ فَلْيُمْلِلْ وَلِيُّهُ بِالْعَدْلِ ۚ وَاسْتَشْهِدُوا شَهِيدَيْنِ مِن رِّجَالِكُمْ ۖ فَإِن لَّمْ يَكُونَا رَجُلَيْنِ فَرَجُلٌ وَامْرَأَتَانِ مِمَّن تَرْضَوْنَ مِنَ الشُّهَدَاءِ أَن تَضِلَّ إِحْدَاهُمَا فَتُذَكِّرَ إِحْدَاهُمَا الْأُخْرَىٰ ۚ وَلَا يَأْبَ الشُّهَدَاءُ إِذَا مَا دُعُوا ۚ وَلَا تَسْأَمُوا أَن تَكْتُبُوهُ صَغِيرًا أَوْ كَبِيرًا إِلَىٰ أَجَلِهِ ۚ ذَٰلِكُمْ أَقْسَطُ عِندَ اللَّهِ وَأَقْوَمُ لِلشَّهَادَةِ وَأَدْنَىٰ أَلَّا تَرْتَابُوا ۖ إِلَّا أَن تَكُونَ تِجَارَةً حَاضِرَةً تُدِيرُونَهَا بَيْنَكُمْ فَلَيْسَ عَلَيْكُمْ جُنَاحٌ أَلَّا تَكْتُبُوهَا ۗ وَأَشْهِدُوا إِذَا تَبَايَعْتُمْ ۚ وَلَا يُضَارَّ كَاتِبٌ وَلَا شَهِيدٌ ۚ وَإِن تَفْعَلُوا فَإِنَّهُ فُسُوقٌ بِكُمْ ۗ وَاتَّقُوا اللَّهَ ۖ وَيُعَلِّمُكُمُ اللَّهُ ۗ وَاللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ ‎﴿٢٨٢﴾ وَإِن كُنتُمْ عَلَىٰ سَفَرٍ وَلَمْ تَجِدُوا كَاتِبًا فَرِهَانٌ مَّقْبُوضَةٌ ۖ فَإِنْ أَمِنَ بَعْضُكُم بَعْضًا فَلْيُؤَدِّ الَّذِي اؤْتُمِنَ أَمَانَتَهُ وَلْيَتَّقِ اللَّهَ رَبَّهُ ۗ وَلَا تَكْتُمُوا الشَّهَادَةَ ۚ وَمَن يَكْتُمْهَا فَإِنَّهُ آثِمٌ قَلْبُهُ ۗ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ عَلِيمٌ ‎﴿٢٨٣﴾‏‏} صدق الله العظيم [البقرة].
همانا که گواه ( البيّنة)؛ کسانی هستند که شاهد نوشته شدن سند بوده ودر آن به عنوان شاهد آمده‌اند؛ آنها گواه (البینة) هستند. تصدیق فرموده خداوند تعالی:
{وَلَا يَأْبَ الشُّهَدَاءُ إِذَا مَا دُعُوا وَلَا تَسْأَمُوا أَن تَكْتُبُوهُ صَغِيرًا أَوْ كَبِيرًا إِلَىٰ أَجَلِهِ ذَٰلِكُمْ أَقْسَطُ عِندَ اللَّهِ وَأَقْوَمُ لِلشَّهَادَةِ وَأَدْنَىٰ أَلَّا تَرْتَابُوا} صدق الله العظيم [البقرة:۲۸۲].
ولی زمانی که به دلیل اطمینان صاحب حق به برادر دینی اش گواه یا وثیقه‌ای وجود نداشته باشد؛ حقش بدل به امانت می‌شود و طرف مقابل می‌تواند به علت نبودن گواه؛ آن را انکار کند؛ در اینجا حاکم برای تطبیق حکم خدا در آیات محکم کتابش ازکسی که منکر حق است می‌خواهد قسم بخورد. برای همین خداوند تعالی می‌فرماید:
{وَإِن كُنتُمْ عَلَىٰ سَفَرٍ وَلَمْ تَجِدُوا كَاتِبًا فَرِهَانٌ مَّقْبُوضَةٌ فَإِنْ أَمِنَ بَعْضُكُم بَعْضًا فَلْيُؤَدِّ الَّذِي اؤْتُمِنَ أَمَانَتَهُ وَلْيَتَّقِ اللَّهَ رَبَّهُ} صدق الله العظيم [البقرة:۲۸۳]
تصدیق فرموده خداوند تعالى:
{وَلَا تَشْتَرُوا بِعَهْدِ اللَّهِ ثَمَنًا قَلِيلًا ۚ إِنَّمَا عِندَ اللَّهِ هُوَ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ ﴿۹۵﴾ مَا عِندَكُمْ يَنفَدُ ۖ وَمَا عِندَ اللَّهِ بَاقٍ ۗ وَلَنَجْزِيَنَّ الَّذِينَ صَبَرُوا أَجْرَهُم بِأَحْسَنِ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ ﴿۹۶﴾} صدق الله العظيم [النحل].
و لذا نمی‌بینید من منکر سنت نبوی باشم؛ مگر این که برخلاف آیات محکم قرآن عظیم باشد؛ چون سنت حق نبی برای بیان بیشتر قرآن آمده است. تصدیق فرموده خداوند تعالی:
{وَأَنزَلْنَا إِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَيْهِمْ وَلَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ} صدق الله العظيم [النحل:۴۴]
أخوكم؛ الإمام المهدي ناصر محمد اليماني

اقتباس المشاركة: : https://mahdialumma.online/showthread.php?p=91987