- 12 -
Imam Nasser Mohammad Al-Yamani
04 - 02 - 1430 H
31 - 01 - 2009 n.Chr.
12:32 uur 's ochtends
—————————————
O jullie aanhangers! Hier is voor jullie de kennis van leiding (Hoe Allah ons Leidt/Begeleidt) uit de duidelijke verzen van het Heilige Boek.
In de naam van Allah, de Barmhartige, de Genadige.
Vrede zij met de gezanten, en lof zij Allah, Heer van de werelden.
Daarna:
O mensen! Vreest jullie Heer en keert tot Hem terug, dan zal Hij jullie de rechte weg tonen. En weet: als Allah wilde, zou Hij de mensen allen leiden.
Bevestiging van Allah’s woord:
{وَلَوْ شِئْنَا لَآتَيْنَا كُلَّ نَفْسٍ هُدَاهَا}
[Sūrat Al-Sajdah:13]
{لَوْ يَشَاءُ اللَّهُ لَهَدَى النَّاسَ جَمِيعاً}
[Sūrat Al-Ra‘d:31]
{وَلَوْ شَاءَ رَبُّكَ لَآمَنَ مَنْ فِي الْأَرْضِ كُلُّهُمْ جَمِيعاً}
[Sūrat Yūnus:99]
Allah spreekt de waarheid.
Dit omdat Allah over alle dingen almachtig is en het Hem zeker niet ontbreekt aan vermogen om de mensen te leiden—als Hij zou willen, zou Hij hen allen leiden. Maar Allah heeft de leiding verbonden aan berouw (Inābah). Ik zal jullie geen enkel bewijs geven, behalve het duidelijke, heldere bewijs uit de ondubbelzinnige verzen, zonder interpretatieve uitleg, want zij zijn helder en ondubbelzinnig.
En hier is het heldere bewijs over de wetenschap van de leiding: zij is verbonden aan berouw. Allah zegt:
{قُلْ يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِن رَّحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعاً إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ (53) وَأَنِيبُوا إِلَى رَبِّكُمْ وَأَسْلِمُوا لَهُ مِن قَبْلِ أَن يَأْتِيَكُمُ الْعَذَابُ ثُمَّ لَا تُنصَرُونَ (54) وَاتَّبِعُوا أَحْسَنَ مَا أُنزِلَ إِلَيْكُم مِّن رَّبِّكُم مِّن قَبْلِ أَن يَأْتِيَكُمُ العَذَابُ بَغْتَةً وَأَنتُمْ لَا تَشْعُرُونَ (55) أَن تَقُولَ نَفْسٌ يَا حَسْرَتَى علَى مَا فَرَّطتُ فِي جَنبِ اللَّهِ وَإِن كُنتُ لَمِنَ السَّاخِرِينَ (56) أَوْ تَقُولَ لَوْ أَنَّ اللَّهَ هَدَانِي لَكُنْتُ مِنَ الْمُتَّقِينَ (57) أَوْ تَقُولَ حِينَ تَرَى الْعَذَابَ لَوْ أَنَّ لِي كَرَّةً فَأَكُونَ مِنَ الْمُحْسِنِينَ (58) بَلَى قَدْ جَاءَتْكَ آيَاتِي فَكَذَّبْتَ بِهَا وَاسْتَكْبَرْتَ وَكُنْتَ مِنَ الْكَافِرِينَ (59) وَيَوْمَ الْقِيَامَةِ تَرَى الَّذِينَ كَذَبُوا عَلَى اللَّهِ وُجُوهُهُمْ مُسْوَدَّةٌ أَلَيْسَ فِي جَهَنَّمَ مَثْوًى لِلْمُتَكَبِّرِينَ (60) وَيُنَجِّي اللَّهُ الَّذِينَ اتَّقَوْا بِمَفَازَتِهِمْ لَا يَمَسُّهُمُ السُّوءُ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ (61)}
[Sūrat Al-Zumar]
O gemeenschap van de islam! O pelgrims van het Heilige Huis van Allah! Deze verzen behoren tot de duidelijke, ondubbelzinnige verzen van de Moeder van het Boek (Umm al-Kitāb), begrijpelijk zowel voor de geleerde als voor de ongeletterde onder jullie, dat de leiding afhankelijk is van berouw (Inābah)—dat wil zeggen, de vrije wil van de dienaar om leiding van zijn Heer te begeren. Daarna komt de daadwerkelijke wil van Allah, nl. de leiding van Allah die tussen de mens en zijn hart ingrijpt. De mens heeft geen macht over zijn hart; de macht over het hart ligt bij de Heer.
{وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يَحُولُ بَيْنَ الْمَرْءِ وَقَلْبِهِ}
[Sūrat Al-Anfāl:24]
Wanneer dus een dienaar tot zijn Heer terugkeert en Hem smeekt om zijn hart naar de waarheid te leiden, dan verleent Allah hem de leiding en leidt Hem zijn hart naar de waarheid en het goede gedrag. Maar de leiding heeft een voorwaarde: berouw naar Allah.
{وَيَهْدِي إِلَيْهِ مَنْ أَنَابَ}
[Sūrat Al-Ra‘d:27]
{وَكَذَلِكَ أَنزَلْنَاهُ آيَاتٍ بَيِّنَاتٍ وَأَنَّ اللَّهَ يَهْدِي مَن يُرِيدُ}
[Sūrat Al-Ḥajj:16]
Dit zijn heldere, ondubbelzinnige verzen waarmee Allah jullie uitlegt dat leiding gebaseerd is op de keuze van de dienaar. Als de dienaar de weg van de waarheid kiest, dan is dat zijn eigen keuze (zijn vrije wil). Maar de verwezenlijking van die keuze ligt in de hand van Allah, Die dan het hart van Zijn dienaar ombuigt om te doen wat de dienaar heeft gekozen—hetzij Hem naar de waarheid leiden, hetzij het hart naar dwaling richten.
{وَمَن يُشَاقِقِ الرَّسُولَ مِن بَعْدِ مَا تَبَيَّنَ لَهُ الْهُدَى وَيَتَّبِعْ غَيْرَ سَبِيلِ الْمُؤْمِنِينَ نُوَلِّهِ مَا تَوَلَّى وَنُصْلِهِ جَهَنَّمَ وَسَاءتْ مَصِيرًا}
[Sūrat Al-Nisā’:115]
Dus, o mensen! Allah leidt wie Hij wil onder Zijn dienaren leiden—Hij keert hun hart naar de waarheid—en Hij doet wie Hij wil dwalen door hun hart naar dwaling te richten.
{فَلَمَّا زَاغُوا أَزَاغَ اللَّهُ قُلُوبَهُمْ}
[Sūrat Al-Ṣaff:5]
Wat betreft de wil van Allah: als Hij wilde, zou Hij de mensen allen leiden. Het ontbreekt Hem niet aan vermogen om hen te leiden, maar Hij leidt wie tot Hem terugkeert. Vreest dus Allah, volgt de waarheid—en na de waarheid is er slechts dwaling.
Allah heeft jullie onderwezen dat de vrije keuze van de dienaar komt, maar de daadwerkelijke uitvoering van die wil van Allah afkomstig is.
{إِنْ هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ لِّلْعَالَمِينَ (27) لِمَن شَاءَ مِنكُمْ أَن يَسْتَقِيمَ (28) وَمَا تَشَاءُونَ إِلَّا أَن يَشَاءَ اللَّـهُ رَبُّ الْعَالَمِينَ (29)}
[Sūrat Al-Takwīr]
De vrije keuze van de mens is dus uitgedrukt in Allah’s woorden:
{إِنْ هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ لِّلْعَالَمِينَ (27) لِمَن شَاءَ مِنكُمْ أَن يَسْتَقِيمَ (28)}
[Sūrat Al-Takwīr]
Maar de daadwerkelijke uitvoering van die wil komt van Allah:
{وَمَا تَشَاءُونَ إِلَّا أَن يَشَاءَ اللَّـهُ رَبُّ الْعَالَمِينَ (29)}
[Sūrat Al-Takwīr]
De ware uitleg van het woord van Allah:
{وَمَا تَشَاءُونَ إِلَّا أَن يَشَاءَ اللَّـهُ رَبُّ الْعَالَمِينَ (29)}
[Sūrat Al-Takwīr]
is: de daadwerkelijke wil, die afhangt van de omleiding van het hart om de gekozen intentie tot werkelijkheid te brengen. Begrijpen jullie dit dan niet?
De vrije keuze van de mens is uitgedrukt in het woord van Allah:
{وَأَنِيبُوا إِلَى رَبِّكُمْ وَأَسْلِمُوا لَهُ مِن قَبْلِ أَن يَأْتِيَكُمُ الْعَذَابُ ثُمَّ لَا تُنصَرُونَ (54)}
[Sūrat Al-Zumar]
Maar de daadwerkelijke uitvoering van die wil is in handen van Degene in Wiens hand de leiding berust: Allah, Heer der werelden—zoals in Zijn woord:
Dat wil zeggen: Hij leidt het hart van wie onder Zijn dienaren de leiding begeert. En als Allah het hart leidt, dan verbetert de daad.
De ware uitleg van het woord van Allah:
vind je in Zijn woord:
{وَيَهْدِي إِلَيْهِ مَنْ أَنَابَ}
[Sūrat Al-Ra‘d:27]
Dit zijn heldere, ondubbelzinnige verzen uit de Moeder van het Boek. Wie hier iets tegen in wil brengen, laat hem dan aantonen dat hij een betere weg van kennis kent, als hij tot de oprechten behoort. Maar wie zich hiervan afkeert en elders zijn kennis zoekt, heeft in zijn hart afwijking van deze heldere, ondubbelzinnige verzen—de waarheid van jullie Heer en het bewijs van Allah tegen jullie. En is er na de waarheid dan iets anders dan dwaling?
Ik heb deze verzen herhaaldelijk aangehaald, vooral om de wetenschap van de bedrieglijke vijand te weerleggen—de vijand die uit de barmhartigheid van Allah is verdreven en die de Satan zelf is die tracht jullie van jullie geloof af te leiden. Hij heeft zelf toegegeven dat hij Satan heeft ontmoet. Wij zullen jullie nu een gedeelte uit zijn verklaring citeren:
**Citaat uit zijn bijdrage:**
“En tijdens het tweede gesprek wilde hij weten waarom hij gestraft zou worden vóór het Uren der Oordeel en wat mij door Allah was onthuld, omdat hij dingen zag die jij niet ziet! Daarom drong hij erop aan dat ik hem zou vertellen wat Allah mij had geopenbaard. Maar ik weigerde en zei: ‘Jij bent nu de domste! Ik weet van Allah wat jij niet weet.’ Toen mobiliseerde hij al zijn demonen om mij alles te geven wat ik wilde en om mij te dienen zoals ik wilde—alleen maar om hun te vertellen wat Allah, de Almachtige, mij had gezegd. Maar ik weigerde. Misschien geloof je het niet, maar dit is echt gebeurd.”
— Einde citaat.
Dat was zijn verklaring na zijn ontmoeting met Iblīs.
Wij komen nu bij zijn vervalsing over Allah en zijn bewering in de volgende passage:
**Citaat uit zijn bijdrage:**
“En Allah openbaarde mij tijdens mijn wakkere toestand gedurende 10 dagen in de maand Muḥarram 2005, en Hij sprak mij toe van achter een sluier met openbaring—Hij deed dit en bracht een kort bevel over in jouw taal, maar jij wilt het niet horen.”
— Einde citaat.
Hier liegt hij, want hij beweert dat Allah hem rechtstreeks heeft aangesproken van achter een sluier! Dus wat verwacht je, o Nasser Mohammad Al-Yamani, van hem? Dat je de kennis van hem zou overnemen? Ik zoek mijn toevlucht tot Allah! Spoedig zal degene die hem volgt, begrijpen met wie hij te maken heeft, en dat jij een vijand van Allah bent—ja, zelfs de grootste vijand van de Heer der werelden.
O jullie waarheidzoekers! Deze man is een Jood, behorend tot de groep die probeerde Mohammed, de Boodschapper van Allah, te verleiden om op onrechtmatige wijze over Allah te liegen. Zij waren bijna geslaagd in hun poging om hem een klein beetje naar hun kennis te doen neigen, ware het niet dat Allah hem heeft bevestigd. Zij vroegen hem niet expliciet om over Allah te liegen, maar om hun kennis te volgen—en hun kennis is duivels en verborgen. Zij volgen hun eigen begeerten zonder enige kennis. Daarom zei Allah:
{وَلَن تَرْضَى عَنكَ الْيَهُودُ وَلاَ النَّصَارَى حَتَّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ قُلْ إِنَّ هُدَى اللّهِ هُوَ الْهُدَى وَلَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْوَاءهُم بَعْدَ الَّذِي جَاءكَ مِنَ الْعِلْمِ مَا لَكَ مِنَ اللّهِ مِن وَلِيٍّ وَلاَ نَصِيرٍ}
[Sūrat Al-Baqarah:120]
Zo ook zal de Mahdi bij hun niet neigen, met de toestemming van Allah. Zij willen slechts dat ik over Allah lieg en hun begeerten volg. Ik zoek mijn toevlucht tot Allah om niet over Allah te liegen!
Vrede zij met de gezanten, en lof zij Allah, Heer der werelden.
De Mahdi, Nasser Mohammad Al-Yamani.
اقتباس: اضغط للقراءة