الموضوع: Wie zijn de Engelen des Doods 3

1

Wie zijn de Engelen des Doods (3)

- 3 -
Imam Nasser Mohammed Al-Yamani
1 Muharram 1429 H
9 januari 2008 n.Chr.
18:48 uur
——————————

Dus, o Habib, als je niet weet, spreek dan niet over God wat je niet weet.

In de naam van God, de Barmhartige, de Genadevolle. Vrede en zegeningen op de zegel der profeten, de ongeletterde profeet, en op allen die Hij gezonden heeft. Alle lof is voor God, de Heer der werelden. Ik maak geen onderscheid tussen Zijn gezant(en), en ik behoor tot degenen die zich overgeven (muslims).

Daarna…

O Habib, ik zie dat je aan het eind van je brief schreef: “En God weet het het best.” Dat betekent dat je zelf niet zeker bent—misschien heb je gelijk, misschien vergis je je. Weet dan dit: je hebt het bevel van de duivel gevolgd en het bevel van de Barmhartige overtreden.

Kom bij het Quran, dan zullen we kijken naar het bevel van de Barmhartige omtrent de uitleg van het Quran, en naar het bevel van de duivel.

Het bevel van de Barmhartige verbiedt jou, o Habib, om over God te spreken zonder absolute zekerheid, steunend op kennis en duidelijk bewijs uit het verhelderende Boek. God verbiedt je namelijk om Zijn Woorden zo uit te leggen als je zelf wilt, zonder kennis—want de uitleg van het Quran is immers de ware betekenis van Gods woorden. Daarom verbiedt God ons te spreken over Hem zonder kennis.

God, de Verhevene, zegt:
**{قُلْ إِنَّمَا حَرَّمَ رَبِّيَ الْفَوَاحِشَ مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَمَا بَطَنَ وَالْإِثْمَ وَالْبَغْيَ بِغَيْرِ الْحَقِّ وَأَنْ تُشْرِكُوا بِاللَّهِ مَا لَمْ يُنَزِّلْ بِهِ سُلْطَانًا وَأَنْ تَقُولُوا عَلَى اللَّهِ مَا لَا تَعْلَمُونَ}**
**[Soera Al-A’raf:33]**

*“Zeg: ‘Mijn Heer heeft slechts verboden: openlijke en verborgen ongehoorzaamheden, zonde, onrechtvaardige agressie, dat

Kijk nu naar het bevel van de duivel—het is het tegengestelde van het bevel van de Barmhartige.
God, de Verhevene, zegt:
**{إِنَّمَا يَأْمُرُكُمْ بِالسُّوءِ وَالْفَحْشَاءِ وَأَنْ تَقُولُوا عَلَى اللَّهِ مَا لَا تَعْلَمُونَ}**
**[Soera Al-Baqara:169]**

*“Hij beveelt jullie slechts kwaad, schandelijke daden en dat jullie over God spreken wat jullie niet weten.”*
God spreekt de waarheid.

Gehoorzaam dus niet het bevel van de duivel, o Habib, door over God te spreken zonder kennis, en door te twisten over God zonder kennis, leiding of een verhelderend boek. Volg mij, dan leid ik jou naar een rechte weg.

Zeg niets waarvan je geen kennis hebt. God zal je vragen naar je gehoor, je gezicht en je hart.

Ik, Nasser Mohammed Al-Yamani, beveel je niet mij te volgen zonder duidelijk bewijs en helder gezag. Ik zeg tot jou, tot anderen, en tot alle geleerden van de gemeenschap: volg mij pas als ik jullie bind met de waarheid—als ik uit het Quran zelf duidelijk bewijs haal dat zelfs een ongeleerde begrijpt, laat staan een geleerde!

Ik zie dat je nog steeds in discussie gaat over Gods woord:
**{وَجَاءَتْ كُلُّ نَفْسٍ مَعَهَا سَائِقٌ وَشَهِيدٌ}**
**[Soera Qaf:21]**

Ik antwoord je nu met kennis en zuivere logica uit het Quran.

Weet, o Habib, dat de mens alle slechte daden ontkent die de engel ‘Atid over hem heeft opgeschreven. De zondaar beschuldigt ‘Atid van leugens en zegt: “Ik heb geen kwaad gedaan!”
Ik heb je al eerder het duidelijke bewijs gegeven uit het Quran—zo helder dat het geen uitleg nodig heeft—namelijk:
**{الَّذِينَ تَتَوَفَّاهُمُ الْمَلَائِكَةُ ظَالِمِي أَنْفُسِهِمْ فَأَلْقَوُا السَّلَمَ مَا كُنَّا نَعْمَلُ مِنْ سُوءٍ بَلَىٰ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ}**
**[Soera An-Nahl:28]**

Ik leg je deze ayah nogmaals uit, ook al is ze helder voor wie de waarheid zoekt. De engelen die de zielen nemen, zijn—met Gods toestemming—Raqib en ‘Atid. Zij zijn de eerbare, schrijvende bewakers die nooit van de mens weggaan en weten wat hij doet, goed of kwaad.

Zij zijn Gods gezanten die met de mens zijn totdat de dood komt. Dan nemen zij zijn ziel. God zegt:
**{وَهُوَ الْقَاهِرُ فَوْقَ عِبَادِهِ وَيُرْسِلُ عَلَيْكُمْ حَفَظَةً حَتَّىٰ إِذَا جَاءَ أَحَدَكُمُ الْمَوْتُ تَوَفَّتْهُ رُسُلُنَا وَهُمْ لَا يُفَرِّطُونَ}**
**[Soera Al-An’am:61]**

Deze ayah maakt duidelijk dat deze engelen (“gezanten”) niet pas komen op het moment van sterven. God zegt: “Hij zendt over jullie bewakers **totdat**… de dood komt.” Dat betekent: zij zijn al bij de mens vóór de dood, en nemen de ziel pas met Gods toestemming.

God liet ons ook weten dat Raqib belast is met het opschrijven van goede daden, en ‘Atid met het opschrijven van slechte daden. De mens zal nooit de goede daden ontkennen—hoe zou hij iets ontkennen dat hem van de Hel zou redden, mits het zuiver en oprecht voor God was, vrij van huichelarij en afgodendienst?

Maar wanneer de engelen de zondaar met pijnlijke straf nemen, en zij slaan zijn gezicht en rug—zoals God zegt:
**{وَلَوْ تَرَىٰ إِذِ الظَّالِمُونَ فِي غَمَرَاتِ الْمَوْتِ وَالْمَلَائِكَةُ بَاسِطُو أَيْدِيهِمْ أَخْرِجُوا أَنْفُسَكُمُ الْيَوْمَ تُجْزَوْنَ عَذَابَ الْهُونِ بِمَا كُنْتُمْ تَقُولُونَ عَلَى اللَّهِ غَيْرَ الْحَقِّ وَكُنْتُمْ عَنْ آيَاتِهِ تَسْتَكْبِرُونَ}**
**[Soera Al-An’am:93]**

Dan begrijpt de mens waarom hij geslagen wordt—omdat hij kwaad, ongeloof en trots beging. En omdat hij weet dat er daarna iets erger komt, probeert hij alle zonden te ontkennen.

Als je, o Habib, de waarheid zoekt en goed nadenkt, zie je hoe de mens én zijn duivelse metgezel alle slechte daden ontkennen. Dan antwoordt de engel ‘Atid hen direct:
**{بَلَىٰ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ}**

Wie spreekt dit? ‘Atid—degene die beschuldigd wordt van leugens en valsheid. Zijn antwoord is duidelijk: laat God tussen ons oordelen of ik iets neerschreef dat jij niet deed.

En Raqib moet getuigen, want hij was altijd aanwezig. Hij getuigt dat ‘Atid alleen opschreef wat de mens werkelijk deed. Daarom is Raqib de getuige (“shahid”) tussen de twee partijen: de mens en ‘Atid.

Bij God, de Almachtige, de Verhevene: jij, noch alle geleerden van de gemeenschap samen, kunnen een betere of juistere uitleg geven dan deze.

Ik maak deze ayah—**{وَجَاءَتْ كُلُّ نَفْسٍ مَعَهَا سَائِقٌ وَشَهِيدٌ}**—tot een uitdaging. Als jij en alle geleerden van de wereld een betere, juistere uitleg kunnen geven, gebaseerd op duidelijk bewijs uit het Quran zelf, en mij daarmee binden met het ware bewijs—dan zal ik niet uit trots vasthouden aan mijn mening. Dan zal ik de wereld verkondigen: “Ik ben niet de verwachte Mahdi. Laat Gods vloek, die van de engelen en van alle mensen, op mij neerkomen.”

Maar als ik de waarheid spreek, en jullie negeren het uit trots—dan zal God voor jullie duivelse metgezellen zorgen die jullie zullen vervloeken. Zoals God zegt:
**{وَمَنْ يَعْشُ عَنْ ذِكْرِ الرَّحْمَٰنِ نُقَيِّضْ لَهُ شَيْطَانًا فَهُوَ لَهُ قَرِينٌ}**
**[Soera Az-Zukhruf:36]**

Wend je niet af van de duidelijke, heldere verzen in het Quran—dat is grote onrechtvaardigheid. Ik ben slechts iemand die jullie herinnert aan de verzen van het Quran.

God zegt:
**{وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ ذُكِّرَ بِآيَاتِ رَبِّهِ ثُمَّ أَعْرَضَ عَنْهَا إِنَّا مِنَ الْمُجْرِمِينَ مُنْتَقِمُونَ}**
**[Soera As-Sajda:22]**

En God zegt:
**{وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ ذُكِّرَ بِآيَاتِ رَبِّهِ فَأَعْرَضَ عَنْهَا وَنَسِيَ مَا قَدَّمَتْ يَدَاهُ إِنَّا جَعَلْنَا عَلَىٰ قُلُوبِهِمْ أَكِنَّةً أَنْ يَفْقَهُوهُ وَفِي آذَانِهِمْ وَقْرًا وَإِنْ تَدْعُهُمْ إِلَى الْهُدَىٰ فَلَنْ يَهْتَدُوا إِذًا أَبَدًا}**
**[Soera Al-Kahf:57]**

Vrees God, o Habib! Wie is jouw geliefde: de Barmhartige of de duivel? Als je de Barmhartige liefhebt, keer je dan niet af van Zijn vermaning.

Misschien wil je zeggen: “Maar ik ben niet afgekeerd van de vermaning van mijn Heer!”
Dan antwoorden wij: ja, je bent afgekeerd, zolang je twist over Gods verzen zonder kennis, leiding of een verhelderend boek, en zolang je het duidelijke bewijs dat ik uit het Quran breng achter je rug laat, alsof ik niets duidelijks heb gebracht.

Als je met een betere uitleg komt—gesteund door duidelijk bewijs uit het Quran zelf—en je mij daarmee bindt, dan ben jij de verwachte Mahdi, niet Nasser Mohammed Al-Yamani! Breng dan het ware bewijs dat beter is dan mijn uitleg, als je bij de waarachtigen hoort.

Vrees God en twist met kennis, o verstandige Habib!

In de naam van God, de Barmhartige, de Genadevolle:
**{أَلَمْ تَرَوْا أَنَّ اللَّهَ سَخَّرَ لَكُمْ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ وَأَسْبَغَ عَلَيْكُمْ نِعَمَهُ ظَاهِرَةً وَبَاطِنَةً وَمِنَ النّاس مَنْ يُجَادِلُ فِي اللَّهِ بغيرعلمٍ ولا هُدًى ولا كتابٍ مُنِيرٍ}**
**[Soera Luqman:20]**

Breng mij duidelijk, helder bewijs uit het Quran, als je bij de waarachtigen hoort—niet met vermoedens die niets aan de waarheid toevoegen. Hoe kun je twisten als je geen bewijs hebt? Ik heb nog nooit een geleerde ontmoet die ik niet met de waarheid overwon.

Vrede op de gezanten, en alle lof is voor God, de Heer der werelden.

De Verwachte Mahdi,
de ondersteuner van Mohammed, de gezant van God,
en van het Grootse Quran,
Imam Nasser Mohammed Al-Yamani.

اقتباس: اضغط للقراءة
Laatst bijgewerkt: 10-12-2025 05:30 PM