**IMAM AL-MAHDI NASSER MOHAMMED AL-YAMANI**
5 - Ramadan - 1447 AH
22 - 02 - 2026 AD
06:43 uur 's ochtends
(Volgens de officiële kalender van Umm al-Qura)
https://mahdialumma.online/showthread.php?p=496067
[Link naar de originele publicatie van de verklaring]
*"Een persoon is overleden en heeft twintig gouden 'Geneeh' (munteenheid) achtergelaten. Hij had zijn broer opgedragen deze aan zijn zoon te geven wanneer hij groot zou zijn. Zijn oom verkocht de gouden munten en startte er een project mee. Hij gaf uit aan de zoon van zijn broer en diens moeder. Toen de jongen groot was geworden en afgestudeerd was, begon hij zijn aandeel in het project op te eisen. Er ontstonden problemen en rechtszaken. De oom wil zijn neef alleen de twintig gouden 'Geneeh' geven, zoals zijn vader hem had opgedragen. De zoon wil echter het hele project nemen en zegt: 'Het kapitaal van het project is van mij, dus het project is van mij.' Geef mij een uitspraak: heeft hij hier recht op, of neemt hij alleen het goud?!"*
Link naar het citaat:
`https://mahdialumma.online/showthread.php?p=496067`
Een man is overleden en heeft twintig gouden munten (Geneeh) achtergelaten. Hij had zijn broer (de oom van de zoon) opgedragen om die aan zijn zoon te geven wanneer hij groot zou zijn. Die oom verkocht de gouden munten en startte er een zaak (een project) mee. Hij zorgde ook voor de uitgaven voor zijn neefje en diens moeder. Toen de jongen groot werd en afgestudeerd was, begon hij zijn aandeel in die zaak op te eisen. Het heeft geleid tot problemen en rechtszaken. De oom wil zijn neef alleen de twintig gouden munten geven, zoals zijn vader hem had opgedragen. Maar de zoon wil de hele zaak hebben en zegt: "Het beginkapitaal van de zaak was van mij, dus de hele zaak is van mij." Geef mij een uitspraak: heeft hij hier recht op, of krijgt hij alleen het goud?
— Einde citaat van Al-Saqr Al-Wakri —
`https://mahdialumma.online/showthread.php?p=496067`
Een man is overleden en heeft twintig gouden munten (Geneeh) achtergelaten. Hij had zijn broer (de oom van de zoon) opgedragen om die aan zijn zoon te geven wanneer hij groot zou zijn. Die oom verkocht de gouden munten en startte er een zaak (een project) mee. Hij zorgde ook voor de uitgaven voor zijn neefje en diens moeder. Toen de jongen groot werd en afgestudeerd was, begon hij zijn aandeel in die zaak op te eisen. Het heeft geleid tot problemen en rechtszaken. De oom wil zijn neef alleen de twintig gouden munten geven, zoals zijn vader hem had opgedragen. Maar de zoon wil de hele zaak hebben en zegt: "Het beginkapitaal van de zaak was van mij, dus de hele zaak is van mij." Geef mij een uitspraak: heeft hij hier recht op, of krijgt hij alleen het goud?
— Einde citaat van Al-Saqr Al-Wakri —
**In de naam van God, de Barmhartigste, de Meest Barmhartige.**
Moge de Ramadan gezegend zijn voor de Islamitische natie en de gehele mensheid, en moge God de benauwenis van elke onderdrukte in de werelden wegnemen. En dit is een antwoord aan de vragenstellers:
**De zoon heeft geen recht op de opbrengst van het project.** Want als de voogd verlies had geleden, had hij verplicht het toevertrouwde bezit (dat hij in zijn bezit had) moeten uitbetalen. **Nee, de wees heeft alleen recht op zijn gewaarborgde bezit (de twintig 'Geneeh').** Moge God het aangezicht van de voogd verlichten, want hij heeft zich goed en volledig van zijn taak gekweten. Hij heeft zich namelijk **onthouden** (van het nemen van een vergoeding) en heeft de uitgaven voor de wees (zijn voedsel, kleding en onderwijs) niet berekend en niets van het bezit van de wees (de twintig 'Geneeh') afgetrokken; integendeel, ik zie dat hij zich **onthouden** heeft.
Op grond hiervan is de voogd **verplicht alleen het gewaarborgde bezit van de wees (twintig 'Geneeh') uit te betalen.** Hij heeft zich **onthouden** en niets van het bezit van de wees genomen; God heeft hem er rijkelijk van voorzien, dus onthield hij zich. Dit in overeenstemming met het Woord van God de Verhevene:
**{وَابْتَلُوا الْيَتَامَىٰ حَتَّىٰ إِذَا بَلَغُوا النِّكَاحَ فَإِنْ آنَسْتُم مِّنْهُمْ رُشْدًا فَادْفَعُوا إِلَيْهِمْ أَمْوَالَهُمْ ۖ وَلَا تَأْكُلُوهَا إِسْرَافًا وَبِدَارًا أَن يَكْبَرُوا ۚ وَمَن كَانَ غَنِيًّا فَلْيَسْتَعْفِفْ ۖ وَمَن كَانَ فَقِيرًا فَلْيَأْكُلْ بِالْمَعْرُوفِ ۚ فَإِذَا دَفَعْتُمْ إِلَيْهِمْ أَمْوَالَهُمْ فَأَشْهِدُوا عَلَيْهِمْ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ حَسِيبًا ﴿٦﴾}**
Allah de Grote spreekt de waarheid
[Soerat An-Nisa'].
Jullie broeder, de Khalifah van God, Imam Al-Mahdi Nasser Mohammed Al-Yamani.
اقتباس: اضغط للقراءة