- 1 -
Imam Nasser Mohammed Al-Yamani
14 – 03 – 1426 H
23 – 04 – 2005 M
04:33 ’s ochtends
________
De Koran is een boodschap voor zowel de mens als de djinn, en bevat alle sleutels tot het onzienbare — vanaf het begin tot het einde, met betrekking tot de grote gebeurtenissen die van groot belang zijn.
In de naam van Allah, de Barmhartige, de Genadevolle. Vrede zij met de gezondenen, en lof zij Allah, Heer der Werelden.
Allah zegt:
{فَبَشِّرْ عِبَادِ ﴿١٧﴾ الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُولَـٰئِكَ الَّذِينَ هَدَاهُمُ اللَّـهُ وَأُولَـٰئِكَ هُمْ أُولُو الْأَلْبَابِ ﴿١٨﴾}
[Soera Az-Zumar, vers 17–18]
Wacht even! Wacht even! De mens is haastig en oordeelt snel, zonder na te denken of logisch te redeneren. Ik voer geen gesprek met jullie via raadsels of geheimzinnigheden, maar met de Grote Koran, gebaseerd op kennis en logica, en ik leid de waarheden af uit deze Grote Koran die jullie verwaarlozen. Deze Koran is als een handleiding van de Schepper, Die alles perfect heeft gemaakt.
Allah zegt:
{وَلَقَدْ جِئْنَاهُم بِكِتَابٍ فَصَّلْنَاهُ عَلَىٰ عِلْمٍ هُدًى وَرَحْمَةً لِّقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ ﴿٥٢﴾ هَلْ يَنظُرُونَ إِلَّا تَأْوِيلَهُ ۚ يَوْمَ يَأْتِي تَأْوِيلُهُ يَقُولُ الَّذِينَ نَسُوهُ مِن قَبْلُ قَدْ جَاءَتْ رُسُلُ رَبِّنَا بِالْحَقِّ}
[Soera Al-A’raf, vers 52–53]
En Hij zegt:
{وَجَعَلْنَا اللَّيْلَ وَالنَّهَارَ آيَتَيْنِ ۖ فَمَحَوْنَا آيَةَ اللَّيْلِ وَجَعَلْنَا آيَةَ النَّهَارِ مُبْصِرَةً لِّتَبْتَغُوا فَضْلًا مِّن رَّبِّكُمْ وَلِتَعْلَمُوا عَدَدَ السِّنِينَ وَالْحِسَابَ ۚ وَكُلَّ شَيْءٍ فَصَّلْنَاهُ تَفْصِيلًا ﴿١٢﴾}
[Soera Al-Isra’, vers 12]
Helaas is het zo dat veel moslims zich tegenwoordig alleen bezighouden met tajweed-regels zoals ghunna (nasalisatie) en qalqala (het ‘opspringende’ uitspreken van bepaalde letters), en met de juiste uitspraak van de letters, zonder écht over de woorden van de Koran na te denken. Ze lijken op iemand die loeit zonder iets te begrijpen, of zoals een ezel die boeken draagt zonder te weten wat erin staat.
De Grote Koran is echter de grootste encyclopedie; daarin vind je jullie eigen geschiedenis, het verhaal van vroegere generaties, en de aankondiging van wat na jullie komt. De Torah omvat niet eens het volledige nieuws van de oude beschavingen. Toen Farao aan Moesa vroeg:
{قَالَ فَمَا بَالُ الْقُرُونِ الْأُولَىٰ ﴿٥١﴾ قَالَ عِلْمُهَا عِندَ رَبِّي فِي كِتَابٍ لَّا يَضِلُّ رَبِّي وَلَا يَنسَى ﴿٥٢﴾}
[Soera Taha, vers 51–52]
En Allah zegt in de Koran:
{أَمِ اتَّخَذُوا مِن دُونِهِ آلِهَةً ۖ قُلْ هَاتُوا بُرْهَانَكُمْ ۖ هَـٰذَا ذِكْرُ مَن مَّعِيَ وَذِكْرُ مَن قَبْلِي ۗ بَلْ أَكْثَرُهُمْ لَا يَعْلَمُونَ الْحَقَّ ۖ فَهُم مُّعْرِضُونَ ﴿٢٤﴾}
[Soera Al-Anbiya’, vers 24]
Dus de Koran is het boek dat alle eerdere goddelijke boeken samenvat. Zijn Boodschapper is gestuurd naar zowel mensen als djinn. Toen de djinn de Koran hoorden, zeiden ze:
{إِنَّا سَمِعْنَا قُرْآنًا عَجَبًا ﴿١﴾ يَهْدِي إِلَى الرُّشْدِ فَآمَنَّا بِهِ وَلَن نُّشْرِكَ بِرَبِّنَا أَحَدًا ﴿٢﴾}
[Soera Al-Jinn, vers 1–2]
Daarom is de Koran een universele boodschap voor zowel mensen als djinn, en bevat hij alle sleutels tot het onzienbare — vanaf het begin tot het einde, met betrekking tot de grote en belangrijke gebeurtenissen.
Als ik jullie nu al hetgeen ik weet zou vertellen, zouden jullie allemaal tegelijk roepen: “We hebben dit nog nooit eerder gehoord! Dit is zeker een leugen!” Dat komt omdat de Koran vreemd was toen hij neergezonden werd, en vreemd zal hij ook zijn wanneer zijn ware betekenis onthuld wordt.
Broeders, ik zeg jullie niet dat ik een profeet of boodschapper ben. Maar Allah heeft mij extra wijsheid en kennis gegeven, en Hij heeft mij dingen geleerd die jullie niet weten. Ik zal de mensen bestrijden met deze Koran — een grote strijd door middel van dialoog, kennis en logica, gebaseerd op de werkelijkheid.
Geloof mij niet, tenzij ik jullie duidelijk bewijs geef uit deze Grote Koran. Mijn voorwaarde is dat we ons richten naar de Koran. Wie kan beter rechtspreken dan Allah? Wie spreekt waarachtiger dan Allah? Na welk woord zullen zij nog geloven, nadat Allah en Zijn tekenen gekomen zijn?
Allah zegt:
{فَبِأَيِّ حَدِيثٍ بَعْدَهُ يُؤْمِنُونَ ﴿٥٠﴾}
[Soera Al-Mursalat, vers 50]
Als ik zeg dat de meeste moslims ongelovig zijn geworden ten opzichte van deze Grote Koran vanwege de fitna (verleiding) van Al-Masih Ad-Dajjal — behalve wie Allah genadig is — dan bedoel ik daarmee dat ze zelfs de duidelijke, heldere en ondubbelzinnige verzen van de Koran vergeten zijn. Deze verzen zijn zo helder als de zon op het hoogtepunt van de dag. Sommigen zullen misschien verbazen over mijn woorden: “Hoe kunnen moslims de duidelijke verzen vergeten?” Maar dit is de harde realiteit.
De Joden hebben jullie in de val laten lopen van de Dajjal-fitna, waardoor jullie na jullie geloof ongelovig zijn geworden — behalve wie Allah erbarmen toont. Van de islam is alleen de naam overgebleven, en van de Koran slechts de vorm in jullie handen.
Ik richt nu een vraag tot iedereen die een hart heeft of die luistert terwijl hij bij bewustzijn is:
Stel dat er een hadith komt die door alle betrouwbare overleveraars wordt bevestigd, maar die volledig en in elk detail bots met de Koran — zouden jullie dan verplicht zijn om die hadith te geloven, ondanks dat hij bots met de duidelijke, heldere en ondubbelzinnige verzen van de Koran?
Misschien zegt iemand die volledig vertrouwt op de hadith-wetenschap: “Deze hadith komt van betrouwbare overleveraars, dus jij verwerpt de Soenna van de Profeet! Jij bent een ‘Qurani’!”
Maar ik zoek mijn toevlucht bij Allah dat ik tot hen behoor die onderscheid maken tussen Allah en Zijn Boodschapper. Integendeel, ik verwerp alleen de hadiths die van de tiran (taghoet) komen en die de Profeet nooit heeft uitgesproken. Ik houd vast aan het stevige touw dat nooit breekt — de Koran, die bewaard blijft tot de Dag des Oordeels.
De Profeet (vrede en zegeningen zij met hem en zijn familie) heeft de moslims nooit bevolen om elke overgeleverde hadith te geloven, hoe betrouwbaar de overleveraars ook mogen zijn. Hij verbond zijn hadiths altijd met de Koran en zei:
“Wat overeenkomt met de Koran, komt van mij.”
Het is immers onmogelijk dat hij iets zou zeggen dat in tegenspraak is met het Woord van Allah.
Let wel: ik debatteer alleen over hadiths die volledig in strijd zijn met de Koran. Wat overeenkomt met de Koran, accepteer ik als authentiek van de Profeet, en geloven daarin is verplicht voor mij en elke moslim die in Allah en Zijn Boodschapper gelooft.
Ik behoor tot geen enkele islamitische sekte of stroming. Ik heb nooit kennis gestudeerd bij een van hen. Ik houd vast aan wat de Boodschapper en zijn metgezellen vasthielden.
Dan bekijk ik de hadiths over de Profeet — ik zeg niet: “Deze is zwak” of “Deze is sterk en mutawatir van betrouwbare overleveraars”, want ik zuiver niemand voor Allah. Hoe weet ik wat zij deden?
Alles wat overeenkomt met de Koran, accepteer ik. Als de waarheid hun wensen zou volgen, zouden de hemelen en de aarde in wanorde raken. Als je de meerderheid van de mensen volgt, zullen zij je misleiden.
Ik zeg ook niet: “Allah is tevreden over [zo-iemand]”, want hoe weet ik wat in Allah’s Hart is? Misschien is Hij niet tevreden over hem. Daarom zeg ik liever: “Moge Allah tevreden over hem zijn” — dat is een goede smeekbede.
Maar als ik zeg: “Allah is tevreden over hem”, dan geef ik een oordeel zonder bewijs, alsof ik weet wat in Allah’s Hart is. Dat mag niet.
Allah weet alleen wie werkelijk vroom is. Mensen mogen elkaar niet zuiveren of getuigen over andermans innerlijk.
Allah zegt:
{هُوَ أَعْلَمُ بِكُمْ إِذْ أَنشَأَكُم مِّنَ الْأَرْضِ وَإِذْ أَنتُمْ أَجِنَّةٌ فِي بُطُونِ أُمَّهَاتِكُمْ ۖ فَلَا تُزَكُّوا أَنفُسَكُمْ ۖ هُوَ أَعْلَمُ بِمَنِ اتَّقَىٰ ﴿٣٢﴾}
[Soera An-Najm, vers 32]
Toen Noeh’s volk tegen hem zei:
{قَالُوا أَنُؤْمِنُ لَكَ وَاتَّبَعَكَ الْأَرْذَلُونَ ﴿١١١﴾}
antwoordde hij:
{قَالَ وَمَا عِلْمِي بِمَا كَانُوا يَعْمَلُونَ ﴿١١٢﴾ إِنْ حِسَابُهُمْ إِلَّا عَلَىٰ رَبِّي لَوْ تَشْعُرُونَ ﴿١١٣﴾ وَمَا أَنَا بِطَارِدِ الْمُؤْمِنِينَ ﴿١١٤﴾ إِنْ أَنَا إِلَّا نَذِيرٌ مُّبِينٌ ﴿١١٥﴾}
[Soera Ash-Shu’ara, vers 111–115]
Hij was een profeet, en toch zei hij niet dat zijn volgelingen zuiver waren. Hij liet hun oordeel over aan Allah, Die de verborgen gedachten kent.
Maar vandaag zuiveren moslims mensen die honderden jaren geleden leefden, en ze hangen zich vast aan hadiths van “betrouwbare” overleveraars, zelfs als die hadiths volledig botsen met duizend Koranverzen. Ze geloven liever de hadiths van mensen dan het Woord van Allah!
Allah’s Woord is de meest waarachtige.
Ik wilde jullie niet zo lang ophouden, maar ik moest uitleggen hoe de fitna van de Dajjal de moslims heeft misleid. Zij geloven hadiths die de Koran volledig ondersteboven keren, zodat zij het goede zien als slecht en het slechte als goed.
Ik kan duizenden bewijzen uit de Koran geven om aan te tonen dat de Dajjal-hadiths volledig botsen met de Koran — net zoals licht en duisternis verschillen, of beter nog: zoals het felle zonlicht en de diepste duisternis van een stormachtige oceaan.
Ik redeneer niet met analogieën of vergelijkingen. Ik gebruik alleen duidelijke, ondubbelzinnige Koranverzen over hetzelfde onderwerp.
Voordat ik verder ga over de Dajjal-fitna, stel ik een vraag aan de verstandigen:
Zou Allah Zijn wonderen en bewijzen gebruiken om Satan en zijn bondgenoten — Zijn grootste vijanden, die mensen oproepen tot ongeloof en veelgodendom — te ondersteunen? Zou Allah hen wonderen geven om hun leugens te bevestigen, terwijl zij mensen oproepen om Hem te verloochenen?
Of zou Allah willen dat Zijn dienaren ongelovig worden?
Welk leugenachtig verhaal hebben de moslims over Allah en Zijn Boodschapper geloofd?
Ze geloven dat Allah de Dajjal macht geeft over hemel en aarde, zodat hij kan zeggen: “Regen, o hemel!” en het regent, of “Groei, o aarde!” en het groeit. Ze geloven dat hij een man doormidden snijdt, erdoorheen loopt, en hem daarna weer tot leven brengt!
Maar Allah zegt:
{وَمَا يُبْدِئُ الْبَاطِلُ وَمَا يُعِيدُ ﴿٤٩﴾}
[Soera Saba’, vers 49]
Alleen Allah schept en herstelt.
Als iemand een ezel zou vragen: “Weet je dat aan het einde der tijden een vijand van Allah komt die beweert dat hij God is of Gods zoon, en dat Allah hem wonderen geeft om mensen te misleiden?” — dan zou zelfs de ezel antwoorden:
“Bij Allah, als Allah dat zou doen, dan zou Hij geen argument meer tegen ons hebben! Want als wij dan geloven, is dat niet uit overtuiging, maar uit dwaling. Allah is zeker niet gek! Hij zou nooit wonderen geven om leugens te bevestigen, net zoals Hij wonderen geeft om de waarheid te bevestigen!”
O moslims, hoezeer hebben de Joden jullie verstand misleid! Jullie zijn in de fitna van de Dajjal gevallen, en zijn na jullie geloof ongelovig geworden.
Waar zijn jullie oren, ogen en harten? Waarom geloven jullie iets waarvoor jullie geen enkel bewijs in de Koran vinden — zelfs geen enkel woord, zelfs geen enkele letter?
Heeft Allah jullie niet verboden iets te volgen waar je geen kennis van hebt?
Allah zegt:
{وَلَا تَقْفُ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ ۚ إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ كُلُّ أُولَـٰئِكَ كَانَ عَنْهُ مَسْئُولًا ﴿٣٦﴾}
[Soera Al-Isra’, vers 36]
Vandaag kennen veel moslims de details van de Dajjal-fitna beter dan de fundamenten van de islam! Vraag een herder over de zuilen van de islam, en hij weet het misschien niet. Maar vraag hem over de Dajjal, en hij zal het je gedetailleerd vertellen.
De Dajjal-hadiths zijn zo populair geworden dat ze de kern van het geloof van velen zijn geworden — terwijl ze volledig botsen met de Koran.
Daarom roep ik de islamitische geleerden op: ik hef de Koran hoog op de punt van mijn lans en nodig jullie uit tot een dialoog gebaseerd op rede en logica.
Als jullie zien dat ik duidelijk dwaalt, red mij dan en leer mij wat Allah in de Koran heeft neergezonden. Veracht mij niet en zeg niet: “Je maakt taalfouten.” Ja, jullie zijn beter in Arabisch dan ik, en jullie beheersen tajweed beter — maar dat is jullie enige kennis.
Ik nodig jullie uit om de Koran echt te bestuderen, niet alleen om beloningen te krijgen per letter, maar om te begrijpen wat erin staat. Anders dragen jullie de Koran zoals een ezel boeken draagt zonder te begrijpen wat erin staat.
Dit is niet mijn suggestie, maar het bevel van Allah. Wees niet zoals degenen over wie Allah zegt:
{أَفَلَا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَىٰ قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا ﴿٢٤﴾ إِنَّ الَّذِينَ ارْتَدُّوا عَلَىٰ أَدْبَارِهِم مِّن بَعْدِ مَا تَبَيَّنَ لَهُمُ الْهُدَى ۙ الشَّيْطَانُ سَوَّلَ لَهُمْ وَأَمْلَىٰ لَهُمْ ﴿٢٥﴾}
[Soera Muhammad, vers 24–25]
Een van de Dajjal-hadiths zegt dat hij een man doormidden snijdt, erdoorheen loopt, en hem daarna weer tot leven brengt.
Laten we dit bekijken in het licht van de Koran.
Allah zegt:
{وَمَا يُبْدِئُ الْبَاطِلُ وَمَا يُعِيدُ ﴿٤٩﴾}
[Soera Saba’, vers 49]
Dit is één duidelijk bewijs uit de Koran dat deze hadith ontkracht. Deze ayah hoeft niet eens geïnterpreteerd te worden — haar betekenis is duidelijk.
Alleen Allah kan het leven geven en terugnemen.
Allah daagt de ongelovigen uit:
{فَلَوْلَا إِذَا بَلَغَتِ الْحُلْقُومَ ﴿٨٣﴾ وَأَنتُمْ حِينَئِذٍ تَنظُرُونَ ﴿٨ل﴾ وَنَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنكُمْ وَلَـٰكِن لَّا تُبْصِرُونَ ﴿٨٥﴾ فَلَوْلَا إِن كُنتُمْ غَيْرَ مَدِينِينَ ﴿٨٦﴾ تَرْجِعُونَهَا إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ ﴿٨٧﴾}
[Soera Al-Waqi’ah, vers 83–87]
De Joden en de Dajjal liegen dus als ze beweren dat zij de ziel terug kunnen brengen na de dood.
Ja, het opwekken van de doden is een van Allah’s krachten, zoals in de Koran beschreven. Maar hoe kan de Dajjal — die beweert God te zijn — de feiten van de Koran nabootsen?
Allah zegt dat zelfs als alle djinn en mensen samenwerkten, ze niet één surah zoals de Koran zouden kunnen maken. Ze kunnen zelfs geen mug creëren!
Allah zegt over de regen:
{أَفَرَأَيْتُمُ الْمَاءَ الَّذِي تَشْرَبُونَ ﴿٦٨﴾ أَأَنتُمْ أَنزَلْتُمُوهُ مِنَ الْمُزْنِ أَمْ نَحْنُ الْمُنزِلُونَ ﴿٦٩﴾ لَوْ نَشَاءُ جَعَلْنَاهُ أُجَاجًا فَلَوْلَا تَشْكُرُونَ ﴿٧٠﴾}
[Soera Al-Waqi’ah, vers 68–70]
Hoe kan de Dajjal dan regen laten vallen als hij beweert God te zijn?
Over het zaaien van gewassen zegt Allah:
{أَفَرَأَيْتُم مَّا تَحْرُثُونَ ﴿٦٣﴾ أَأَنتُمْ تَزْرَعُونَهُ أَمْ نَحْنُ الزَّارِعُونَ ﴿٦٤﴾ لَوْ نَشَاءُ لَجَعَلْنَاهُ حُطَامًا فَظَلْتُمْ تَفَكَّهُونَ ﴿٦٥﴾ إِنَّا لَمُغْرَمُونَ ﴿٦٦﴾ بَلْ نَحْنُ مَحْرُومُونَ ﴿٦٧﴾}
[Soera Al-Waqi’ah, vers 63–67]
Hoe kan de Dajjal dan zeggen: “Aarde, groei!” en direct wordt het een groene tuin?
Heeft hij soms mede aan de schepping van hemel en aarde meegewerkt, zodat hij er aandeel in heeft?
Allah zegt:
{قُلِ ادْعُوا الَّذِينَ زَعَمْتُم مِّن دُونِ اللَّـهِ ۖ لَا يَمْلِكُونَ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ فِي السَّمَاوَاتِ وَلَا فِي الْأَرْضِ وَمَا لَهُمْ فِيهِمَا مِن شِرْكٍ وَمَا لَهُ مِنْهُم مِّن ظَهِيرٍ ﴿٢٢﴾}
[Soera Saba’, vers 22]
Laat mij dan zien wat degenen buiten Allah hebben geschapen!
De Joden hebben jullie van de Koran afgeleid, en jullie volgen nu leugens waarvoor geen enkel bewijs in de Koran staat. Van de Koran is alleen de vorm overgebleven.
Helaas zijn jullie zelfs de duidelijke, heldere verzen vergeten — en ik heb hier slechts een klein deel genoemd.
De Koran is de rechter tussen mij en jullie: wie is op de goede leiding, en wie dwaalt duidelijk?
Niet alle moslims zijn in dwaling — er is een groep die op de goede leiding is, en zij zullen zeggen: “Je hebt gelijk.”
Ik heb niets van mezelf uitgevonden. Wie mij beschuldigt van leugens, beschuldigt daarmee de Koran zelf.
De Koran is een boodschap voor ieder mens.
Welke jonge moslim heeft bezwaar tegen dit betoog? Laat hem dan bewijs uit de Koran brengen.
Maar als iemand alleen met lege woorden of verzonnen verhalen komt om de Koran te weerleggen, dan is hij ongelovig geworden ten opzichte van de Koran.
De zaak is beslist.
Vrede zij met de gezondenen, en lof zij Allah, Heer der Werelden.
Jullie broeder,
De Mahdi, Nasser Mohammed Al-Yamani.